
38 adviezen om het beste uit je medewerkers te halen
Op zoek naar handige manieren om het allerbeste uit je medewerkers te halen?
Algemeen
Elke functie vereist weer andere, specifieke competenties: als chirurg dien je de menselijke anatomie van top tot teen te kennen en als rechter het wetboek van a tot z. Er bestaan echter ook algemene vaardigheden die elke medewerker nodig heeft om het werk goed uit te voeren: de werknemersvaardigheden.
Wil jij weten wat deze werknemersvaardigheden zijn? En hoe jij als manager of teamleider deze professionele competenties van je teamleden kan ontwikkelen? We vertellen je het in dit artikel.
Zoek je naar laagdrempelige manieren om het beste uit je medewerkers te halen? We hebben 38 praktische adviezen gebundeld in een whitepaper!
Werknemersvaardigheden zijn de vaardigheden die werknemers nodig hebben om goed en vol zelfvertrouwen te functioneren in de organisatie. Het gaat om algemene competenties die in principe voor elke medewerker noodzakelijk zijn, zoals samenwerken. Of iemand nu politieagent is, marketingmedewerker, programmeur of barista: zonder goed samen te werken, presteren ze minder.
Hieronder zetten we zeven belangrijke werknemersvaardigheden op een rijtje en noemen we waarom ze zo belangrijk zijn.
Zoals we hierboven al noemden is kunnen samenwerken een cruciale vaardigheid voor elke medewerker. Door efficiënt en effectief samen te werken, stijgt de productiviteit, verbetert de kwaliteit en halen medewerkers ook meer plezier uit hun werk.
Goed communiceren is noodzakelijk voor een soepele samenwerking, overtuigend onderhandelen en goed klantcontact. Een collega die verbaal en non-verbaal sterk is, is dan ook een uitstekende aanvulling voor het team.
Gemotiveerde collega’s die met plezier naar hun werk gaan, zijn goud waard. Ze presteren beter, zijn creatiever, helpen hun collega’s graag uit de brand en vinden het leuk om mee te denken met de organisatie. Ook zijn ze doorgaans loyaler en dragen ze bij aan een goede werksfeer.
Naast samen kunnen werken, is zelfstandig je ding doen ook een cruciale vaardigheid. Als manager of teamleider is het erg fijn wanneer teamleden zelf hun verantwoordelijkheid nemen, taken oppakken en ideeën uiten. En loopt het niet zo lekker of is de werkdruk te hoog? Dan zeggen deze medewerkers ook eerlijk wat er aan de hand is, zodat er naar een oplossing kan worden gezocht.
Kunnen inspelen op veranderende en onverwachte situaties is een grote pre in een team. Moet iemand de taken van een zieke collega overnemen? Is een avondje doorwerken vereist? Flexibele medewerkers zetten makkelijk de knop om en doen wat ze kunnen.
Een gezonde omgang met stress is een noodzakelijke vaardigheid voor elke medewerker én de organisatie. Stressbestendige teamleden kunnen het hoofd koel houden bij lastige taken of een spannende presentatie, kunnen presteren onder tijdsdruk én inschatten wanneer de druk te hoog wordt, zodat stress geen kans krijgt.
De beste collega is een collega waarop je kunt bouwen. Die voor de ander klaarstaat, niet roddelt, eerlijke feedback geeft en afspraken nakomt. Betrouwbaarheid is dan ook een waardevolle werknemersvaardigheid, die de samenwerking, werksfeer en prestaties positief beïnvloedt.
Je ziet dat iedereen profiteert van goed ontwikkelde werknemersvaardigheden: de individuele werknemers, het team en de organisatie als geheel. Het is daarom zeker de moeite waarde om deze vaardigheden af en toe wat extra aandacht te geven, om ze naar (nog) hoger niveau te tillen of op te frissen. We vertellen je graag hoe je dat stapsgewijs doet.
Goed om te weten: we hebben het hier over de vaardigheden binnen het team, waar gezamenlijk aan gewerkt wordt. Mochten individuele werknemers specifieke werknemersvaardigheden willen verbeteren, dan kan dat via een persoonlijk plan van aanpak.
Eerst is het van belang om te weten hoe het met de werknemersvaardigheden van je team is gesteld. Loopt de samenwerking soepel? En hoe zit het met de motivatie? Als manager heb je zelf vaak wel een idee van de stand van zaken, maar het is ook belangrijk om je teamleden hierbij te betrekken. Ga bijvoorbeeld met de (individuele) teamleden in gesprek of vraag er anoniem naar. Het kan immers zijn dat sommige medewerkers niet en plein public willen aangeven dat de betrouwbaarheid in het team aan verbetering toe is.
Door de werknemersvaardigheden in kaart te brengen, zie je vervolgens wat de behoeften zijn. Ook bij deze stap is het weer zaak om het hele team te betrekken. Komt bijvoorbeeld naar voren dat de communicatie wat stroef loopt en er vaak misverstanden zijn? Ga hier dan dieper op in. Waar loopt het mis? Zijn er specifieke voorbeelden? Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Wat moet er beter? Op die manier wordt nog duidelijker wat het probleem is en waar dus aan gewerkt kan worden.
Daarna is het tijd voor een duidelijk plan van aanpak. Je kunt bijvoorbeeld iemand uit het team of een groepje een plan laten schrijven met als doel de gewenste vaardigheden te verbeteren. Schrijf zo nauwkeurig mogelijk op hoe jullie de doelen willen bereiken, met een duidelijke taakverdeling. Voeg ook wat ontspanning toe. Is het idee bijvoorbeeld om een training te boeken voor het verbeteren van de communicatie in het team? Plan dan ook een lunch of borrel in. Dat biedt teamleden bovendien de mogelijkheid om hun ervaringen over het geleerde te delen.
Is het plan van aanpak geschreven? Deel dit dan met het hele team, zodat iedereen weet waar hij of zij aan toe is. Eventueel kun je ook een feedbackronde inlassen, zodat medewerkers het plan kunnen aanvullen. Wacht vervolgens niet te lang met de uitvoering ervan, maar ga meteen aan de slag. Om weer de communicatietraining als voorbeeld te noemen: wacht niet maanden met het boeken ervan, maar probeer zo snel mogelijk een datum te prikken, zodat iedereen nog gemotiveerd en betrokken is.
Het is uiteraard ontzettend leuk en belangrijk om de impact van de teaminspanningen te zien. Vergeet dus zeker niet om (tussentijds) te evalueren. Heeft het team een training gevolgd? Bespreek met elkaar wat iedereen ervan heeft opgestoken en breng het geleerde zo snel mogelijk in de praktijk. Je kunt twee teamleden aan elkaar koppelen, zodat ze elkaar kunnen motiveren om de kennis niet te laten wegzakken, maar er actief mee aan de slag te gaan.
Tot slot: het is belangrijk om te onthouden dat het verbeteren of ontwikkelen van werknemersvaardigheden een continu proces is. Het is heel normaal dat het met pieken en dalen verloopt, maar als je er als team samen aan blijft werken, zal jullie missie zeker slagen.
Zoek je een incompany training en wil je even sparren over jullie specifieke situatie? Geen probleem, we helpen je met plezier!
Onze accountmanagers staan klaar om je geheel vrijblijvend te adviseren.